وبلاگ من

وبلاگ من

مسائل مختلف
وبلاگ من

وبلاگ من

مسائل مختلف

مثل مرد خانه داری کن !

  

مثل مرد خانه داری کن!

 

برای خانه داری آقایان تا به حال هیچ قرص و آمپولی کشف نشده! خدا را چه دیدید شاید روزی کشف شد. در آن صورت لابد خانم ها جلوی داروخانه ها و کلینیک ها صف بکشند تا با چند بسته قرص یا یک آمپول وریدی خانه داری، همسرانشان را به کار در خانه علاقه مند کنند! البته بهتر است خانم ها تا آن روز با پنج مهارت دینی که این مقاله در اختیارشان قرار می دهد همسرانشان را به خانه داری علاقه مند کنند. باور کنید این پیشنهادها بهترین نمونه های تشویق کننده مردان به کار در خانه و کمک به همسر هستند و از هر قرص و آمپولی برای برقراری صفا و صمیمیت بین همسران بیشتر نتیجه می دهند. این توصیه ها چیزی نیست جز سنت و شیوه پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) که هر کدام کامل ترین و زیباترین سبک زندگی را داشته اند.

توصیه اول

بهتر از هزار سال عبادت

بنابر روایات اسلامی پاداشی که خدا به مردانی که در کارهای خانه به همسرانشان کمک می کنند می دهد، بسیار بیشتر از آن است که وصف شود. در مورد اهمیت کار کردن مرد در خانه و کمک به همسر روایاتی وجود دارد که در رساله حقوق امام زین العابدین(ع) و همچنین در جلد 13 کتاب «بحارالانور» و «جامع الاخبار» نوشته شده است. در این روایت، حضرت امیرالمومنین (ع) تعریف کرده اند: « یک روز پیامبر اسلام وارد منزل ما شد. در آن موقع فاطمه در حال پخت غذا کنار ظرفی بود و من برای او عدس ها را تمیز می کردم. پیامبر فرمود بشنو از من آن چیزی را که به امر پروردگار می گویم. هیچ مردی نیست که در کارهای منزل به همسرش کمک کند مگر اینکه ثواب این کار او به اندازه هر تار مویی که بر بدنش روییده باشد و به اندازه یک سال عبادتی است که همه روزهایش را روزه گرفته و همه شب هایش را برای عبادت، شب زنده داری کرده باشد. خداوند به چنین کسی پاداشی می دهد که به پیامبران صابر خود مانند حضرت داود، یعقوب و عیسی (ع) عطا کرده است. اباالحسن! کسی که در کارهای منزل بدون هیچگونه تکبر و سرکشی و دلتنگی به همسر خود کمک کند، خداوند متعال اسمش را در زمره شهیدان ثبت می کند و برای او به ازای هر روز و شبی در این کار پاداش هزار شهید و به هر قدمی که در این کار بر می دارد پاداش حج و عمره می دهد و به ازای هر قطره عرقی که از بدنش جاری شود یک خانه در بهشت برایش منظور می کند. اباالحسن! یک ساعت خدمت کردن به همسر در کارهای خانه بهتر از هزار سال عبادت و هزار حج و هزار عمره و بهتر از آزادی هزار بنده در راه خدا و هزار جنگ در راه دین و عبادت از هزار بیمار و هزار نماز جمعه و هزار تشییع جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشاندن هزار برهنه و هزار اسب در راه خدا دادن و بهتر از هزار دینار به مستمندان صدقه دادن و بهتر از تلاوت تورات و انجیل و زیور و قرآن و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بخشیدن هزار شتر به فقیران است. مرد خدمتکار به همسر از دنیا بیرون نمی رود مگر اینکه جایگاه خوب خود را در بهشت ببیند. اباالحسن! کسی که رویگردانی و تکبر نکند در خدمت به همسرش، بدون حساب وارد بهشت می شود. اباالحسن! خدمت به همسر کفاره گناهان کبیره است و آتش خشم پروردگار جبار را خاموش می کند و صدای ازدواج با حورالعین است و این خدمت موجب زیادی خوبی ها و بالا رفتن مقام است. اباالحسن! خدمتکار همسر نمی شود مگر انسان صدیق و درستکار یا شهید یا مردی که خداوند متعال خیر دنیا و آخرت را برایش خواسته باشد. »

توصیه دوم

خانه با زن، بیرون با شوهر

حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در همان روزهای اول زندگی مشترکشان برای تعیین مسئولیت خود در خانواده خدمت پیامبر اکرم(ص) رفتند و از آن حضرت خواستند تکلیف و وظیفه هر کدام را مشخص کند. پیامبر اکرم (ص) هم کارهای داخل خانه را بر عهده حضرت فاطمه (س) گذاشت و کارهای بیرون خانه را به حضرت علی (ع) سپرد. فاطمه فرمود جز خدا کسی نمی داند که من چه اندازه خوشحال شدم از اینکه کارهای داخل خانه به من واگذار شد و از کارهای بیرون خانه و معاشرت و تماس با مردان معاف شدم.( وسائل الشیعه)

توصیه سوم

همکاری خانوادگی

با اینکه پیامبر اکرم (ص) کارهای خانه و بیرون خانه را بین حضرت علی (ص) و حضرت فاطمه (س) تقسیم کرده بودند اما امام علی (ع) فقط به کارهای بیرون از خانه اکتفا نمی کرد بلکه در کارهای خانه هم به کمک همسر خود می رفت و با علاقه و محبتی که نسبت به ایشان داشت، آن حضرت را در کارهای خانه یاری می کرد.
در جلد پنجم کتاب «کافی» از امام صادق (ع) روایت است که فرمودند: «امام علی (ع) برای منزل هیزم جمع کرده و خانه را تمیز می کرد و حضرت فاطمه (س)آرد را آسیاب کرده و آن را خمیر می کرد و نان می پخت». این روایت در جلد سوم کتاب «من لایحضره الفقیه» و جلد دوم کتاب «مناقب» هم نوشته شده است. از این روایت یاد می گیریم که رسیدگی به کارهای خانه فقط بر عهده یک نفر نیست و همه افراد خانواده باید با هم همکاری کنند و به طور دسته جمعی کارهای منزل را انجام دهند. این همکاری بین زن و شوهر، نه فقط فضای صمیمیت و دوستی را بین آنان افزایش می دهد بلکه باعث می شود فرزندان خانواده هم مسئولیت پذیری را یاد بگیرند. به این روش آنها راحت تر و بهتر می توانند مشارکت در کارهای گروهی را بیاموزند. روایت است که روزی پیامبر اسلام (ص) به خانه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) وارد شدند. در همان موقع مشاهده کردند که دختر و دامادشان کنار هم نشسته اند و با همکاری هم جو را آرد می کنند تا نان بپزند. رسول خدا (ص) خطاب به آنها گفتند از بین شما دو نفر کدامیک خسته تر هستید تا من به جای او بنشینم و کار کنم؟ حضرت علی (ع) پاسخ دادند فاطمه خسته تر است. رسول خدا (ص) هم به جای دخترشان نشستند و با هم به آرد کردن جوها مشغول شدند. (بحارالانوار، ج 34).

نکته های کاربردی

خرید خانه با آقایان است

یکی از کارهایی که در بعضی از خانواده ها به عهده مرد گذاشته می شود خرید کردن برای خانه است. البته در بعضی از خانواده ها هم به دلیل مشغولیت و کارهای بسیار مرد ، زن یا فرزندان این کار را انجام می دهند. و این کار نه تنها اشکالی ندارد بلکه کمک و احترام نسبت به مرد خانه است. در روایتی در جلد 64 کتاب «بحار الانوار» از امام سجاد (ع) نقل است که می فرمایند: « دوست دارم پولی داشته باشم وارد بازار شوم و از قصابی گوشتی بخرم و برای همسر و عائله ام ببرم. من این کار را از آزاد کردن بنده در راه خداوند تبارک و تعالی بیشتر دوست دارم.» همچنین در «جامع السعاده» از پیامبر اسلام(ص) روایت است که فرمودند: « خدمت کردن نسبت به زن و فرزند، کبائر و گناهان بزرگ را می پوشاند و غضب خدا را خاموش می کند و بر حسنات و نیکی ها می افزاید و درجات معنوی انسان را بالا می برد.»

تکبر نکن!

مردی که از سلامت روحی و روانی برخوردار باشد بدون هیچ تکبر و تعصبی تلاش می کند که امور خانواده اش به خوبی پیش برود و هیچ ابایی ندارد از اینکه در کارهای خانه با همسر و فرزندانش همکاری کند تا هم کارهای بهتر انجام شوند و هم صمیمیت بین افراد محکم تر شود. در واقع سعادت و خوشبختی در یک خانواده وقتی به دست می آید که همه افراد خانواده از وجود یکدیگر بهره ببرند و راضی باشند. به همین دلیل است که دین اسلام توصیه های بسیاری درباره خانم ها به آقایان کرده است. نمونه اش سفارش فراوان فرشته وحی به پیامبر اسلام (ص) است تا جایی که آن حضرت فرمودند: «جبرئیل به اندازه ای در مورد زنان به من سفارش کرد که گمان بردم طلاق دادن آنها سزاور نیست مگر اینکه عملی زشت و فاحش از آنها ثابت شود.» از سوی دیگر، کمک کردن مرد در کارهای خانه نوعی انفاق محسوب می شود و پاداش بسیاری برای آن در نظر گرفته شده است. در کتاب «مکارم الاخلاق» روایتی وجود دارد که نویسنده آن را از رساله حقوق امام سجاد (ع) نقل کرده است، مبنی بر اینکه پیامبر اکرم (ص) در این زمینه فرموده اند: « هر مردی زحمت بکشد و بر عیالش انفاق کند خداوند متعال به عوض هر درهم، هفت صد برابر به او مرحمت می فرماید.»
منبع مقاله: ماهنامه دین و زندگی همشهری آیه شماره 6 مهرماه 1391

نظرات 1 + ارسال نظر
خلیلی یکشنبه 24 فروردین 1393 ساعت 12:42

مطلب جالبی بود.

خیلی سپاسگزارم از وقتی که گذاشتید. امیدوارم مورد استفاده قرار گرفته باشه.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.